Dotazy občanů

Jak pokládat dotazy

Běžné dotazy můžete zasílat na adresu obec@modletice_cz, případně lze využít kontaktní formulář na těchto stránkách (vpravo dole).

Pokud máte dotaz na konkrétního zastupitele, doporučujeme použít přímo jeho kontaktní e-mail (viz Zastupitelstvo)

Odpověď obdržíte na e-mail, ze kterého jste dotaz podali. Proto prosím při pokládání dotazu přes kontaktní formulář dbejte na správnost zadávané e-mailové adresy.

Když bude dotaz vhodný pro zvěřejnění (např. bude kladen více tazateli, případně pokud se bude jednat o obecně prospěšnou informaci), bude zpracován jako zpráva/oznámení zde na webových stránkách, případně ve Věstníku. 

Váše znění dotazu, jméno, ani e-mailová adresa nebude uvedena, pokud si tak výslovně nebudete přát.

U složitějších, nebo citlivějších dotazů doporučujeme postupovat podle následujícího postupu.

Jak žádat o informace na základě zákona 106/1999 Sb.

(text převzat z webu pro otevřenost veřejné správy www.otevrete.cz)

1. O běžné informace postačí žádat ústně, o složitější anebo citlivější raději písemně, abychom měli vyšší jistotu správného vyřízení. Žádost je dobré formulovat konkrétně. Žádost předložíme v úřadě tam, kde je pro to úřad zařízen (např. informační kancelář, podatelna). Úřad musí žádost přijmout.

2. Úřad je povinen sdělit předpokládanou výši případných nákladů, pokud je bude požadovat, a to dříve, než nám informaci poskytne. Nejčastější náklady na získání informací jsou náklady na kopírování (cca 1,50  Kč za stranu). Pouze v případě, že odpověď bude neobvykle rozsáhlá (např. se ptáme na celý soubor informací), může úřad chtít i úhradu za vyhledání, tj. za hodiny, které úředník vyhledáním strávil (cca do 200 Kč za hodinu).

3. Pokud nás úřad nepožádá o zpřesnění žádosti anebo nesdělí, že žádané informace nejsou v jeho působnosti, má ve lhůtě 15ti dnů dvě možnosti: buď nám informace úplně poskytnout, anebo vydat Rozhodnutí se všemi náležitostmi (včetně jména odpovědného úředníka), v němž přesně na základě konkrétních ustanovení zákonů a s uvedením právního názoru odůvodní, proč informace odepřel.

4. Pokud úřad v této lhůtě Rozhodnutím informace odepřel a my s tím nesouhlasíme,můžeme se do 15 dnů odvolat, to znamená na stejné místo podat dopis "odvolání", že s odepřením nesouhlasíme a stručně to zdůvodnit. O odvolání rozhodne nadřízený orgán.

Pokud úřad v této lhůtě neučinil nic, můžeme do 15 dnů podat stížnost, to znamená na stejné místo podat dopis "stížnost", že s postupem (nečinností) nesouhlasíme a stručně to zdůvodnit. Stížností se bráníme i proti některým dalším chybám při postupu úřadu.

5. Pokud nám ani odvolání nevyhoví anebo ani odvolací orgán do 30 dnů od podání odvolání nezareaguje, můžeme podat žalobu k soudu. Pokud nám soud dá za pravdu, zruší nesprávná rozhodnutí úřadů a nařídí jim buď žádost znovu projednat, přičemž se úřad musí řídit právním názorem, který vyslovil soud, anebo soud přímo nařídí informaci poskytnout.